‹ Takaisin

Kesäkuu/2025 – Kestävyysraportointi & sisäinen tarkastus

Tuulimyllyjä-auringonnousu

ECIIA:N TYÖRYHMÄN KUULUMISIA: SISÄISEN TARKASTUKSEN ROOLI KESTÄVYYSRAPORTOINNIN TARKASTUKSESSA

Valmennuksen kouluttaja Timo Punkari  Kirjoittaja: Timo Punkari

ECIIA eli sisäisen tarkastuksen yhdistysten eurooppalainen yhteistyöjärjestö perusti lokakuussa 2024 työryhmän pohtimaan sisäisen tarkastuksen roolia kestävyysraportoinnin tarkastuksessa. Sisäiset tarkastajat ry:n toiminnanjohtaja Kaarina Sinersalon esityksestä liityin työryhmään yhdistyksen ja samalla Suomen edustajana.

Työryhmän perustamisen lähtökohtana olivat IAASB:n (International Auditing and Assurance Standards Board) julkaisema kestävyysraportoinnin ISSA 5000 -varmennusstandardi ja siihen liittyvä CEAOB:n (Committee of European Auditing Oversight Bodies) ohjeistus viime vuonna. Ennen työryhmän perustamista ECIIA oli sopinut yhteistyöstä tilintarkastajayhdistysten eurooppalainen kattojärjestön Accountancy Europen kanssa yhteisen ohjeistuksen tai ainakin linjauksen antamisesta kestävyysraportointitarkastajan ja sisäisen tarkastajan rooleista kestävyysraportoinnin tarkastamisessa. Työryhmän tarkoitus on muodostaa ECIIA:n kanta ja tuoda sitä tukeva materiaali keskusteluihin Accountancy Europen kanssa.

SISÄISEN TARKASTUKSEN TEHTÄVÄKOKONAISUUDET KESTÄVYYSASIOISSA

Työryhmä on toimintansa aikana tuottanut taulukkomuotoisen esityksen sisäisen tarkastuksen kestävyysasioihin liittyvistä tehtävistä ja rooleista organisaatioiden kestävyysraportoinnin eri kehitysvaiheissa. Neuvonanto- ja varmennusroolit on käsitelty erikseen. Näkökulma on ollut sisäisen tarkastuksen omassa toiminnassa eikä työryhmä esitystä laatiessaan ole yrittänyt ottaa kantaa sisäisen tarkastuksen muodolliseen asemaan kestävyysraportoinnin varmennuksessa.

Työryhmän tuottamassa esityksessä tehtävät on jaettu neljään kypsyystasoon sen mukaan, miten pitkällä organisaatio on kestävyyden sisällyttämisessä toimintoihinsa ja strategiaansa. Nämä neljä tasoa on edelleen jaettu kolmeen osa-alueeseen: strategian ja liiketoimintamallin muutos, hallintotapa ja kestävyystavoitteet, sekä kestävyysinformaatio. Näin muodostuneista kahdestatoista osasta on kustakin arvoitu sisäisen tarkastuksen tehtävät ja mahdollisuudet sekä neuvonanto- että varmennusroolissa. Varmennusrooli on jaettu edelleen johdon ja ulkoisen varmentajan hyödynnettävissä olevaan varmennustyöhön. Mahdollisia tehtäväkokonaisuuksia tuli yhteensä 36, mutta osa niistä jäi tyhjiksi ja monet toistuvat eri kypsyystasoilla.

Tehtäväkokonaisuudet antavat kattavan kuvan sisäisen tarkastuksen toimintakentästä ja voivat myös auttaa ulkoisia varmentajia paremmin ymmärtämään sisäisen tarkastuksen toiminnan laaja-alaisuutta.

SISÄISEN TARKASTUKSEN ROOLI VARMENNUKSEN TUKENA

Sisäisen tarkastuksen asemasta varmennuksessa on keskusteltu työryhmässä vilkkaasti. Keskusteluissa on tuotu esille sisäisen tarkastuksen työn organisaation kaikkien toimintojen läpileikkaavuus ja organisaation ja sen toimintatapojen tuntemus. Nämä antavat sisäiselle tarkastukselle mahdollisuudet tukea yhteisön johtoa, muuta organisaatiota ja ulkoisen varmentajan työtä.

ECIIA on ottanut Accountancy Europen kanssa käymissään keskusteluissa esille sisäisen tarkastuksen roolin ulkoisen varmennuksen tukena. Järjestöt pyrkivät sopimaan yhteisestä periaatteellisesta linjauksesta ja tarkemmista suosituksista nykyisen eri tahojen antaman ohjeistuksen ongelma-alueiksi koettuihin kohtiin. Ohjeistuksella pyritään vaikuttamaan ulkoisten kestävyysraportointitarkastajien toimintaan niin, että sisäisen tarkastuksen näkemysten, organisaation tuntemuksen ja tehdyn työn hyödyntäminen olisi olennainen osa ulkoista varmennusta. Koska ECIIA ja Accountancy Europe eivät voi suoraan vaikuttaa ulkoisia varmentajia koskeviin IAASB:n varmennusstandardeihin, tavoite on yhdessä Accountancy Europen kanssa tuottaa varmennusstandardeja tukeva suositus ulkoisen kestävyysraportointitarkastuksen ja sisäisen tarkastuksen rooleista ja yhteistyöstä.

Sisäisellä tarkastuksella on usein mahdollisuus ottaa asemansa esille tarkastusvaliokunnassa tai suoraan ulkoisen varmentajan kanssa. Proaktiivista toimintatapaa voi hyödyntää tässäkin esittämällä sisäisen tarkastuksen ottamista mukaan kestävyysasioiden kehittämiseen alusta alkaen eli jo silloin kun kestävyyden sisällyttämistä strategiaan ja liiketoimintamalleihin aletaan pohtia ja jatkuen aina päätöksenteko- ja raportointiprosessien läpikäymiseen. Tällöin sisäinen tarkastus voi nostaa esille prosesseihin ja kontrolleihin liittyviä tekijöitä ja osoittaa mahdollisia ongelma-alueita. Tarkastusvaliokunta voi myös edellyttää ulkoisen varmentajan hyödyntävän sisäisen tarkastuksen työtä ja käyvän läpi sisäisen tarkastuksen niin neuvonanto- kuin varmennusroolissakin tekemät huomiot


Timo Punkari (KHT, KRT) on IIA:n ESG-sertifikaattikouluttaja ja pitkäaikainen IIA Finlandin vastuullisuuskouluttaja.

Avaa koko näytössä