Uusi Global Knowledge Brief: Sosiaalisen median tarkastaminen: Lisäarvon tuottaminen parantamalla ohjausta ja valvontaa
Uusin IIA:n globaalin yhdistyksen tuottama Global Knowledge Brief, ”Sosiaalisen median tarkastaminen: lisäarvon tuottaminen parantamalla ohjausta ja valvontaa”, tutkii sisäisen tarkastuksen osallistumista sosiaalisen median strategian implementointiin ja arviointiin. Sisäisen tarkastuksen johto voi arvioida organisaation sosiaalisen median kyvykkyyksiä ja sen roolia toimintamallissa synnyttääkseen konsernitason toimintamalleja, arviointeja, ja muuta.
Monella organisaatiolla on puutteellinen sosiaalisen median strategia tai sitä ei ole ollenkaan. Organisaatiot ovat ennemmin reaktiivisia kuin proaktiivisia ja niiltä puuttuu monia prosesseja, joita tarvitaan hallitsemaan sosiaalisen median tuloksellista hyödyntämistä. ”Sosiaalisen median tarkastaminen” ohjeistaa, kuinka kehittää tuloksellisen sosiaalisen median strategia:
- arvioimalla organisaation sosiaalisen median kyvykkyydet
- päättämällä millainen sosiaalisen median rooli on organisaation toimintamallissa
- suosittelemalla konsernitasoisia ohjeita ja toimintamalleja
- määrittelemällä ja luomalla sosiaalisen median viitekehyksen
Hyvä sosiaalisen median strategia, sisältäen selkeät käytännöt, toimintamallit ja kriisienhallinnan, voi olla merkittävä tekijä erottautumisen ja tuhoutumisen välillä.